söndag 5 april 2009
då ska man försöka summera...
... och hur gör man det?
Det har varit en helt fantastisk upplevelse. Visst, vi kom inte till alla de delmål som vi plannerat men vi nådde Friedrichshafen och mässan och vi fick ovärderliga upplevelser på vägen.
Ett stort tack till Niclas Peyron som hållit i det hela samt till Dario Strkalj som på något sätt lyckades fixa boende och restauranger åt oss alla, ofta med bara någon timmes varsel. Tack!
Jag tror nog att de flesta som var med på denna resa håller med om att det vi gjort är något rätt unikt. Vi har nog sett och upplevt mer under dessa 5 dagar än många privat piloter upplever under hela sin flygkarriär. Allt från dåligt väder och sista minuten ändringar till att få landa på MIG fält och gå på 7800ft över vattnet till Sverige - oslagbart!
Självklart är det tråkigt att vi inte kunde flyga över dammarna på vägen ner, det hade jag verkligen sett fram emot. Likaså att flyga utefter Rhen med alla slott och öppna fält. Eller att få chansen att landa i Friedrichshafen, detta historiska gamla flygfält där von Zeppelin började bygga luftskepp i början av förra århundradet.
Men, jag har å andra sidan fått landa på flygfält jag aldrig kunnat drömma om, med vindar och "rotorer" som gjorde att man verkligen behövde jobba för att komma ner. Jag har flugit i väder som jag, om jag varit själv, inte ens skulle ha startat i - men med erfarna ledare så kändes det inte alls så jobbigt. Jag har lärt mig flyga formation och det är inte alls så enkelt som man kan tro, det krävs en hel del koncentration för att inte hamna helt fel i gruppen.
Jag och Magnus var ju dessutom "väderansvariga" - vi skulle hålla gruppen uppdaterad med väder och vind under resan. Detta var en uppgift som varken jag eller Magnus tyckte oss behärska, och vi knorrade nog endel också. Men - det gick ju bra det också! Jag tror att det var jättenyttigt att vi hade den uppgigften. Dels lärde vi oss mycket men det gjorde samtidigt att vi blev mer aktivt involverade i alla beslut. Det var väldigt intressant att få höra hur Niklas, Håkan och Einar resonerade runt nya färdvägar baserade på de väderdata vi tog fram.
Allt detta har gjort att jag vuxit som pilot. Jag vet att jag klarar mer nu än jag trodde att jag gjorde innan jag åkte. Jag har under dessa 5 dagarna (och då flög vi bara 3) loggat mer flygtid än jag gjort under hela 2009.
Jag kommer gärna att åka ner igen, det har givit blodad tand. Innan dess tror jag dock att jag har vågat mig ut på egna resor utomlands. Jag hoppas att det blir en resa tillsammans med SE-VPT, SE-VPC och LN-YNO till Norge i sommar. Jag ska också försöka flyga till min släkt i Vasa, Finland någon gång.
Med allt ovan sagt - detta har varit en av de roligaste upplevelserna jag haft. Till alla er piloter som eventuellt läser detta: Tveka inte att följa med på nästa resa, ni kommer att få minnen för livet!
/Mats Winkelsjö
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Ser ut att ha varit en förträffligt trevlig resa. Hörde er på radio väg hemmåt igår em, passagen av Hultsfred.
wow - vilken grej! Ni verkar ha upplevt ett och annat. Ser fram emot att se alla bilder...
/Fredrik
Vilken härlig avslutningsbild på resan. Det är vackert däruppe, när vädret tillåter.
Skönt åndå att ni är hemma!
Mor M
Skicka en kommentar